Halong Bay, Hanoi en alweer naar huis

9 februari 2018 - Rotterdam, Nederland

Jullie hebben nog één reisverhaal tegoed. Onze laatste drie dagen zo'n beetje. Zondagochtend vroeg stapten we uit de nachttrein in Hanoi. Met wat gevoelige ribben en heupen van de harde bedjes. We gaan naar het hotel waar we nog één nacht doorbrengen. Maar dat is pas morgenavond. Na het opfrissen, vertrekken we namelijk richting Halong Bay. En ondanks dat de temperatuur nog even wennen is (rond de 15 graden met een flink windje), prikt halverwege de ochtend het zonnetje door de wolken. Hallelujah! Want Halong Bay met grauw weer, dat leek me nou net ff niks! Dus niks te mopperen, dit ziet er goed uit! En ik heb een extra dik vest mee, dus het komt gewoon helemaal goed.

We worden gedropt in de haven en stappen op ons 'cruiseschip' waar me een nacht mee de baai op gaan. Cruiseschip tussen aanhalingstekens, het was wat krappig en gedateerd. Maar dat maakte het eigenlijk alleen maar leuker! We hadden een prima kamer aan boord en hoe dan ook  mooi uitzicht. We varen uit. Een biertje -met vest aan en sjaal om- op het bovendek in deze geweldige omgeving. Halong Bay is niet zomaar een mooie baai. Het is een legendarische baai. De legende zegt dat miljoenen jaren terug een draak vloog over de baai en haar eieren legde. Die eieren zijn de rotsen die de baai zo bijzonder maken. Kleine onbewoonde eilanden.
En daar varen we tussendoor. Het is zo mooi hier. Ondanks dat onze handjes blauw waren van de kou, wilden we allemaal niet van het bovendek af. Het uitzicht is té adembenemend mooi.
In de baai liggen ook verschillende grotten, waarvan we de grootste bekijken. En met groot, bedoel ik ook echt groot. Een wandeling van ruim een half uur kun je hier prima maken. Ik heb er geen foto's van geüpload. Deze schoonheid is niet op foto vast te leggen en de plaatjes met 'steen' die op mijn telefoon staan, zouden afbreuk doen aan het beeld dat je er nu maar met je eigen fantasie van moet maken.
We varen met een klein bootje van en naar de grot, vanaf ons cruiseschip. Zo'n klein bootje, tussen die immense rotsen. Erg gaaf!
's Avonds kookt de bemanning een heerlijk Vietnamees maal voor ons. En rond half 10 taaien we af. Het is allemaal best vermoeiend. Een laatste blik op de mooi verlichte baai (lichtjes van andere cruiseschepen, want heb niet de illusie dat je hier alleen bent, het is een toeristische trekpleister), een warme douche en we duiken lekker onder de wol. We slapen lekker! De beste nacht -rustig, weinig herrie zoals in de rest van Vietnam- tot nu toe.
Maandagochtend is het nog een beetje kouder geworden. Al klappertandend staan we weer op het bovendek. We proberen verkleumd en al te genieten van het geweldige uitzicht. En inmiddels zijn we nagenoeg de enige boot hier. Leuk voor de foto's. Einde van de ochtend meren we aan in de haven en we kunnen opwarmen in de bus.

In de middag rijden we in de buurt van het hotel en mijn oog valt op een massagesalon. Even onthouden, lekker voor morgenochtend. We checken in in de meest afzichtelijke kamer die je je maar kunt voorstellen. De kamers hadden een thema. Onderweg stonden er een paar deuren open, ik had een mooie bamboekamer in het voorbijgaan gezien. Openen we die deur, staan we in een mislukte Mondriaan ofzo. Maar goed dat we met onze ogen dicht slapen. Man man man. Over smaak valt te twisten zeg maar.
We pakken een (lelijk) douchje en wandelen richting het centrum. Wat een gekkenhuis hier!! Was Saigon een drukke stad, Hanoi lijkt twee keer zo idioot qua verkeer. Oversteken is een uitdaging, maar lukt uiteindelijk. Veel winkeltjes met waar uitgestald op de hele stoep, scooters geparkeerd op de stoep. Mensen die eten maken en verkopen. Op de stoep. Oftewel, we lopen op de weg tussen dat gekke verkeer. En getoeter. In Saigon kon ik er prima aan wennen. Maar Hanoi maakt me een beetje gek moet ik bekennen. De ondernemers lijken hier minder vriendelijk en willen eigenlijk geen tijd aan je besteden wanneer je met ze onderhandelt. Ze lijken het toerisme hier al een beetje zat te zijn ofzo. Ik weet niet wat het is.

Morgen vertrekken we richting huis, dus we hebben met de volledige reisgroep een afscheidsdiner. Supergezellig en alweer erg lekker gegeten. We struinen daarna nog wat over de drukke straten en keren niet al te laat terug naar het hotel voor ons laatste (lelijke) nachtje.

Dinsdagochtend laten Helen en ik ons nog even masseren. Moet wel he, met zo'n lange vlucht voor de boeg moet dat lijf nog even een beetje verwend worden. Heerlijk! We lopen wat laatste rondjes, kopen nog wat prullen en vertrekken naar het vliegveld. Met een snik nemen we nu dan écht afscheid van Margriet. Wat een topwijf zeg. Rotterdamse. De kans bestaat dat één van de volgende reizen India wordt, met Margriet als reisbegeleider.

We hebben wat vertraging, het is een lange nacht. Maar na 14 uur vliegen en lange uurtjes op vliegvelden, landen we woensdagochtend op Schiphol. Mopperde ik over kou in Vietnam? Ons koude kikkerlandje topt dat natuurlijk big time. Jammer. Ik had zo bedacht dat het na onze vakantie gewoon voorjaar zou worden thuis...

Inmiddels is het vrijdagmiddag, hebben we de jetlag aardig weggeslapen en zit de eerste werkdag er op. We kijken terug op een supertrip. We hebben een geweldig leuke reis gemaakt. Ik denk niet dat we ooit nog terug zullen komen in Vietnam (nog zoveel te ontdekken op deze wereld), maar ik had het zeker niet willen missen.

Bedankt voor het meereizen! Ik vind het altijd ontzettend leuk om onze avonturen te delen. En dan is het extra leuk dat jullie meelezen, meeleven en dat via de reacties even delen. Top! Tot snel allemaal :)

1. Essie:
    9 februari 2018
    Was super leuk om je verhalen te lezen Karin...zat ook even in Vietnam met jullie de afgelopen weken 😊 Ik zeg op naar de volgende vakantie en blog hihihi Nu binnen kort nog maar even live bijkletsen en de rest van de foto's bekijken💋🍻
  2. Mo:
    9 februari 2018
    Kou? Hoe kan dat nou? En goed slapen op een boot?
    Volgens mij moet je een waterbed aanschaffen en je ramen wagenwijd open zetten ;-) Los daarvan ziet het er daar prachtig uit! En zo leuk om te lezen! Ga een boek schrijven!
  3. Anja:
    9 februari 2018
    Leuk verhaal, leuke laatste foto!
    Jammer dat het er maar 1 is!
    Op naar de volgende reis!
  4. Karin:
    Thanks Es! We zien elkaar snel, gezellig!! 😘
  5. Karin:
    9 februari 2018
    Boek schrijven lijkt me geweldig Mo, ik ben alleen niet zo'n ster in het verzinnen van een goed plot. Is toch weleens essentieel 😁 tot snel x
  6. Karin:
    9 februari 2018
    Nee tante Annie, zijn een stuk of 25 foto's. Klik boven het verhaal in de balk even op 'foto's'. En dan de map 'Halong Bay en Hanoi'. Dan zie je ze allemaal! 😊
  7. Anja:
    😂😂
  8. Anja:
    9 februari 2018
    Dank je Kaar, ze zijn prachtig!
    Toch leuk te zien dat ondanks de kou Jeroen in z’n korte broek blijft lopen!
    Leuke reisverslagen met leuke foto’s.
    Blij dat je het met ons hebt gedeeld!
    Thanks!😘
  9. Puk:
    10 februari 2018
    Tof! Die baai ziet er op de foto’s al adembenemend uit. Laat staan in het echt. Zie je snel x
  10. Anneke Bom:
    10 februari 2018
    KARIN WIJ HEBBEN ONWIJS GENOTEN VAN DE VERHALEN DIE JE HEBT GEMAAKT. MAAR HELAAS AAN ALLES KOMT EEN EIND. MAAR JE KAN ER MET PLEZIER OP TERUG KIJKEN.VAN ALLE MOOIE DINGEN DIE JULLIE HEBBEN GEZIEN.